Utstillinger
Seperatutstillinger:
2012: Galleri LNM, "Topos", Oslo
2010: Oslo Prosjektrom, Oslo
2009: Trondhjems kunstforening, Trondheim
2009: Asker kunstforening, Asker
2006: Sogn og Fjordane Kunstmuseum, ”dark paintings II”, Førde
2005: Vestfold kunstnersenter, ”dark paintings”, Tønsberg
2004: Telemark kunstnersenter, ”Den som vil være med på leken må tåle streken”, Porsgrunn
2004: Norsk skogmuseum, ”Skogsbilder”, Elverum
2002: Galleri Christian Dam, Oslo
2001: Austellungsraum Taubenstrasse, ”Hypnotics”, Hamburg
2000: Galleri Bouhlou, Bergen
Kollektiv og gruppeutstillinger:
2014: Høstutstillingen, Kunstnernes hus, Oslo
2014: Østlandsutstillingen, Kunstbanken, Hamar
2012: Høstutstillingen, Kunstnernes hus, Oslo
2007: Elverum kunstgalleri, Elverum
2006: Gjøvik kunstgalleri, Gjøvik gård, ”Mjøskunst”, Gjøvik
2003: Vestfossen Kunstlaboratorium ,”Class of 2003”, Christian Dam, Vestfossen
2003: Kunstverein Harburger Bahnhof ,”Feine Ware (I-III)”, Hamburg
2002: Kunsthaus Hamburg, ”Vorauswahl für Hamburg Stipendium”, Hamburg
2002: Hochschule für bildende Künste, ”Diplom Ausstellung”, Hamburg
2001: Kunstverein Glückstadt, ”Glück statt Plastikk”, Glückstadt
2001: KX Kunst au Kampnagel, ”Flachware”, Hamburg
1999: Bergen kunstforening, ”En elskelig mani”, Bergen
1998: Slupsk kunstforening, Polen
Utdannelse
1994 – 2002 Hochschule für bildende Künste Hamburg – Diplom -
Professor: Olav Christopher Jenssen og Franz Erhard Walther
1997 - Kunstakademiet i Oslo – Professor: Sverre Wyller
1989 – 1991 Strykejernet tegne- og maleskole
Innkjøpt
Statoil – Statoil kunstsamling, Stavanger
Rolf Hoffs kunstsamling
Stipender
2011: BKH, Bildende Kunstneres Hjelpefond
2010: Vederlagsfondets stipend
2009: Vederlagsfondets stipend
2007: Vederlagsfondets stipend
2005: Utstillingsstipend, Norsk Kulturråd
2002: Ingrid Lindbäck Langaard Fond
2000: Debutantstøtte
Medlem av NBK, LNM
Om kunsten
Noen billedkunstnere beveger seg i
løpet av sin karriere gjennom en stor skala av arbeidsmåter og
benytter seg av ulike stiler. Terje Finnsen er ikke en slik maler.
Han hører til blant kunstnerne som har et mål om å utforske en
bestemt uttrykksmåte. I hans tilfelle er det det ekspressive
maleriet og dets grunnleggende problematikk som Finnsen arbeider med
i hvert enkelt bilde. Dette langvarige prosjektet gir kunstneren
mulighet til å fordype seg i problematikken, oppdage nye dimensjoner
i den og skape originale vinklinger om tema.
Finnsen (1968) er utdannet ved
Hochschule für bildende Künste i Hamburg. I dag bor og arbeider han
i Oslo. Hans utstillingsvirksomhet består av en rekke gruppe- og
separatutstillinger i Norge og utlandet, spesielt Tyskland. Arbeidene
hans er godt forankret i ekspresjonismen med fargens skapende kraft
som hovedkjennetegn.
Rent teknisk er bildene hans olje-,
eller akrylmalerier som oppstår på lerretet spontant uten skisser.
Maling i bildene spiller en viktig rolle som et
komposisjonsoppbyggende element. Den preger arbeidene både gjennom
problematikken knyttet til fargevalg, men også som et stofflig
materiale som setter spor på bildets overflate. Finnsens fargebruk
bærer også preg av spontanitet. Ved siden av de gjennomgående
nyanser av grått, brunt og svart, dukker det opp uventede fargevalg
i de fleste bildene. Organiske former i gul, grønn eller blå bryter
ikke med det kontemplative i bildene, men bringer en vitalitet inn i
Finnsens landskap. Fargene har lyskvaliteter som sender en pulserende
kraft ut mot betrakteren. Mens fargepaletten med tiden har blitt
lysere og rikere, blir stemningen i bildene mer melankolsk. Årsaken
til dette kan spores i formene Finnsen bebor maleriene sine med.
Kunstnerens formspråk kan knyttes til
navn som Per Kirkeby, eller Johs. Rian. Vi kan gjenkjenne Kirkebys
koloristiske og ekspresjonistiske malerstil som nesten oppløses i
abstraksjon, og også Rians diffuse form fra tiden han frigjør seg
fra figurasjon. Finnsens billedspråk har i løpet av hans karriere
beveget seg fra nesten rent monokromt, gjennom nonfigurativ
abstraksjon, til et sted der det i det abstrakte landskapet vokser
fram stadig tydeligere figurative elementer som tvinger vår
innbilningskraft til å dra paralleller til den konkrete verden.
Naturen i sin metafysiske form var
alltid det ledende motivet hos Finnsen. Det dystopiske dystre som før
var plassert som en iboende egenskap i naturen fremstår nå som et
element uavhengig av denne. Organiske former som sprer seg utover
hele billedflaten blir tydeligere i sin form. Disse figurative
elementer som inntar Finnsens naturlandskap minner i større grad enn
før om menneskeskikkelser. Det menneskelige elementet har noe
dyrisk, overnaturlig og truende ved seg. Gjennom lys og farge
konfronterer disse skapningene betrakterens fantasi. I enkelte
motiver er formene mer romantiske, myke og optimistiske, og slik
opprettholdes balansen i vår opplevelse av Finnsens verden.
Tross beslektet motivkrets oppleves
hvert enkelt bilde som et enestående verk med individuell historie.
Kunstneren beskriver sine arbeider slik: ”Mine billedformuleringer
tar for seg maleriet som et rent autonomt medium i et kunsthistorisk
perspektiv. Jeg søker en egen, frisk og annerledes måte å gjøre
maleriet på – både motiv- og idémessig.”
Finnsens dialog med betrakteren foregår
på et metafysisk plan og gir oss assosiasjoner til det elementære
ved selve tilværelsen. Bildene unndrar seg en ensidig tolkning og
beholder en gåtefull og trollsk stemning. Denne skaper en langvarig
fascinasjon og undring hos alle som tillater seg å ta et dykk inn i
Terje Finnsens underlige verden.
Patricia Tveter 2011
Matthias Harder ( New York Art Magazine, 2002 )
German text